Betalingsproblemen

Betalingsproblemen  

U kunt in een situatie terecht komen waarin u uw hypotheeklasten niet langer kunt betalen. Dat kan door bijvoorbeeld een daling van uw inkomen (bijvoorbeeld bij werkloosheid) of door een stijging van de maandlasten (bijvoorbeeld bij het ingaan van een nieuwe rentevastperiode). Het is belangrijk dat u zich hiervan bewust bent.

Neem contact op!

Wanneer u de hypotheeklasten niet langer kunt betalen, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk contact opneemt. Of het probleem nu eenmalig is of voor langere duur, wij zijn graag op de hoogte van uw situatie en denken graag mee over een oplossing. Hoe eerder u contact opneemt, hoe meer tijd er is om over een oplossing na te denken.

Restschuld

Betaalt u uw hypotheeklasten niet, dan kan dat in het uiterste geval tot gevolg hebben dat u uw woning moet verkopen. Wanneer uw woning minder oplevert dan het bedrag van uw hypotheek, houdt u een restschuld over. Hoe groter het bedrag is dat u hebt geleend, hoe groter het risico wordt op een restschuld. Een restschuld moet ook worden afgelost.

Nationale Hypotheek Garantie (NHG)

Als u een hypotheek heeft met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) weet u zeker dat uw hypotheek past bij uw inkomen. Uw hypotheek voldoet namelijk aan de normen voor verantwoord lenen van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting). Veranderingen in uw persoonlijke omstandigheden kunnen echter van invloed zijn op uw financiële situatie. Misschien kunt u uw hypotheek dan toch niet meer betalen. Heeft u een hypotheek met NHG, dan heeft u een vangnet waar u op kunt vertrouwen. Mocht woningbehoud uiteindelijk niet mogelijk zijn en blijft er bij verkoop een verlies over, dan kan Philips Pensioenfonds dit verlies declareren bij de Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW). WEW kan u deze restschuld vervolgens kwijtschelden. Hiervoor moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Voor meer informatie over NHG en met name over de voorwaarden voor kwijtschelding verwijzen wij u graag naar de website van NHG.

Bureau Krediet Registratie (BKR)

Heeft u achterstanden in de betaling van hypotheeklasten, dan moet een hypothecair financier dat verplicht melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Een negatieve BKR-registratie kan verregaande nadelige gevolgen voor u hebben. Zelfs het afsluiten van een contract voor een mobiele telefoon kan lastig worden. 

Extra kosten bij mislukte incasso

U betaalt bij Philips Pensioenfonds maandelijks achteraf via automatische incasso. Het incassotraject is geautomatiseerd. Wanneer een incasso mislukt, leidt dat tot gemiste inkomsten, extra werkzaamheden en daarom extra kosten. Daarvoor wordt een extra bedrag bij u rekening gebracht. Wanneer een incasso mislukt, ontvangt u van ons een brief met een opgave van de openstaande bedragen. We vragen u dan om deze bedragen zelf over te maken.

Gecontroleerd op: 01-12-2017

Actuele rentetarieven

In het overzicht vindt u de laatste hypotheekrentetarieven.

Naar het overzicht

Contactgegevens

Philips Pensioenfonds Hypotheken
Postbus 80016
5600 JK Eindhoven
088 - 854 70 00
ppf.hypotheken@blackrock.com